بررسی نقش چشم در آثار ده تصویرگر معاصر جهان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده طناز مهدوی
- استاد راهنما محمد هادی دانش
- سال انتشار 1392
چکیده
در پژوهش حاضر به بررسی نقش چشم در آثار ده تصویرگر معاصر جهان پرداخته شده است. از آنحایی که چشم از دیرباز در فرهنگ و هنر های مختلف دارای اهمیت بوده ، تداعی های بیشماری داشته است. در نتیجه از لحاظ ساختار و عملکرد، جغرافیای چشم ( فرم و شکل ظاهری چشم در سرزمین ها و نژادهای مختلف ) ، کاربرد آن در زبان بدن و ارتباطات غیر کلامی در فرهنگ های گوناگون و روان شناسی چشم ها ( ارتباط آن با خصوصیات روحی و روانی ) مورد بررسی قرار گرفت . سپس احساسات پایه از جمله خشم، ترس، غم، تحقیر، تنفر، تعجب و شادی به طور جداگانه توضیح داده شده و نقش چشم در هنگام مواجه شدن انسان با این احساسات گوناگون بررسی شده است. به طور اجمالی به بیان احساس و چهره نگاری در نقاشی ایرانی پرداخته شده و ایموتیکان های رایج در دنیای امروزی نیز با توجه به انواع مختلفشان ( غربی، ژاپنی، کره ای، یونیکد و تصویری ) توضیح داده شده است. سپس به نماد چشم می پردازیم. چشم برای هزاران سال به عنوان یک نماد به کار رفته است و امروزه نیز همچنان استفاده شده و به طور رایج به کار می رود زیرا در تمامی جوامع با وجود زبان های مختلف، قابل تشخیص است. بنابر این چشم جهان بین، چشم هوروس، چشم سوم و ... ( که معنای نمادین مثل بصیرت ، علم لا یتناهی ، روشنایی ، آگاهی ، بیداری ، هوشیاری ، باطن معنوی ، و صداقت دارند ) مورد بررسی قرار گرفت. به چشم در دنیای دیجیتال و پیشرفته امروز نیز پرداختیم : (علم عنبیه شناسی و تشخیص بیماری با مشاهده آن ، نگاه فناورانه به حالات مختلف چهره و متحول شدن صنایعی چون ساخت ربات های انسان نما و انیمیشن و ... ). و در نهایت چشم از لحاظ ظاهری و معنایی در آثار ده تصویرگر معاصر جهان : رمدیوس وارو، اندرو بنکر، شولتو واکر، ترنس لیندال، استاسیس ادیگوسیوس، ویسلاو روسوچا، آکی آکانه، تیم برتون، جان جود پالنکارو الخاندرو ماگایانس مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه اینکه سیر تحول و پویایی شکل چشم در آثار هنری و در آثار این ده هنرمند، منعکس کننده حالت های مختلفی است. به همین سبب هیچ گاه قالب و صورتی واحد در بستر هنر های تصویری پیدا نکرده است. شکل چشم انسان به لحاظ استعداد و قابلیت های زیادی که در بیان احساسات و ذهنیات هنرمند دارد، متناسب با جهان بینی و طرز تلقی هنرمندان تغییر شکل داده و متناسب با این دگرگونی ها ، پیام های مختلف و بیان های متنوع را ابراز داشته است.
منابع مشابه
بررسی رویکرد تصویری به زندگی انسان معاصر در آثار 10 تصویرگر برجسته جهان
پروژه حاضر ابتدا انسان معاصر را از زوایای مختلفی چون جامعه شناسی، روان شناسی و فلسفه ی زندگی او مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ویژگی های جهان امروز همچون تکنولوژی، رسانه و غیره را مرور کرده و سپس تمامی این موارد را در آثار ده تصویر گر شاخص معاصر با رویکرد و جهان بینی خاص، مورد تحلیل قرار می دهد. اهداف: 1-معرفی ده هنرمند به عنوان تصویرگران صاحب سبک و صاحب اندیشه. 2- بررسی تفکر محوری در آثار 10 ...
نقش رسانهها در دموکراسی فرهنگی جهان معاصر
با گسترش رسانههای جمعی در سطح داخلی و خارجی و تأثیر آنها بر نهادهای فرهنگی جامعه، عناصر مشترک فرهنگهای مختلف در اثر تماس، آمیزش و ارتباط فرهنگها با یکدیگر در حال امتزاجاند. تحول مهم حوزة فرهنگ، درک متقابل فرهنگها از یکدیگر، بدون گرایش به حذف است. در این راستا، طرح دموکراسی فرهنگی با تأکید بر این اصل استوار است که وابستگی هر فرد به یک فرهنگ، یکی از اساسیترین نیازهای انسانی است و هر فرد، گر...
متن کاملبررسی جمعیت شناختی مسلمانان در جهان معاصر
This article primarily focuses on the methodological challenges associated with the religious identity of Muslims in the contemporary world. The litewrature review clearly indicates the fact that Muslims have been in forefront attention of a substantially growing body of studies in the more recent years. This article has highlighted the main socio-economic and demographic characteristics of Mus...
متن کاملچشم انداز در آثار هنرمندان رمانتیک معاصر
چکیده منظره فارغ از هر موقعیت مکانی و هر شکل و تفسیری که درباره اش باشد، ماده ای خام است. با این حال زمانی که زمبن را به صورت منظره در آوریم، آنگاه می توان گفت که اتفاق مهمی رخ داده است. این اتفاق فارغ از هنرمند بودن، همواره در ذهن بشر رخ داده است. اما نکته ی قابل توجه سیر تحولی است که از زمین تا منظره، و از منظره تا هنر روی می دهد. این محصول کار شخصی صاحب بینش، ذوق و مهارت است. منظره پردازی ا...
15 صفحه اولبحران معنویت در جهان معاصر
هدف: معنویت به عنوان خواست درونی انسانها باید بازتعریف شده و با تفکیک معنویتهای حقیقی از شبهمعنویتها تبیین شود. با معنویتزدایی و ترویج عقلانیت محض و مادیگرایی، معنویت در سراشیبی بحران قرار گرفته است. قابل توجه است که عنایت به مبانی فکری معنویتهای دینی آنها را کاملاً از رقبای بدلی خود تفکیک میکند. روش: روش این تحقیق، روش تحلیلی است. با تعریف معنویت و توجه به ابعاد مختلف آن، ویژگیهای شبهمعنو...
متن کاملنقش رسانه ها در دموکراسی فرهنگی جهان معاصر
با گسترش رسانه های جمعی در سطح داخلی و خارجی و تأثیر آنها بر نهادهای فرهنگی جامعه، عناصر مشترک فرهنگ های مختلف در اثر تماس، آمیزش و ارتباط فرهنگ ها با یکدیگر در حال امتزاج اند. تحول مهم حوزة فرهنگ، درک متقابل فرهنگ ها از یکدیگر، بدون گرایش به حذف است. در این راستا، طرح دموکراسی فرهنگی با تأکید بر این اصل استوار است که وابستگی هر فرد به یک فرهنگ، یکی از اساسی ترین نیازهای انسانی است و هر فرد، گر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023